Základní pravidlo ekologického včelaření zní: potřeby, nároky a vitalita včelstev stojí nade vše, množství vyprodukovaného medu je až na druhém místě. Často totiž zapomínáme, že hlavní profit ze včel není - jak se všeobecně traduje - zdravý med, ale jejich opylovačů schopnost, která nám zajišťuje obživu.

Cílem alternativního přístupu ke včelám je hlavně pochopit, jak včely žijí, co potřebují, aby byly zdravé, a umožnit jim, aby mohli uplatnit svůj přirozený rozmnožovací pud, tedy rojení. Teprve potom i nám dají kvalitní med, nehledě na to, že při hledání potravy jaksi mimoděk opylují rostliny, bez kterých bychom jako lidstvo vyhynuli.

Autoři, profesionální němečtí včelaři, ukazují cestu, jak zodpovědně o své včelstva starat, aby byla silná, vitální a následně dávala i zdravý med. Vracejí se k tradičním metodám včelaření, kladou důraz na přirozenou stavbu a rozmnožují své včelstva rojení. Jejich kniha není klasická a návodná příručka, ale publikace, která ukazuje cestu, jakou může člověk dospět k maximálně přirozenému včelaření. A základem tohoto přístupu je především proměna jeho myšlení a vztahu ke včelám.

Ekologické včelaření